Frågor och svar

FAQ

Avier och betalning

När skickas avgifts/- och hyresavier ut?
Avierna skickas som standard ut för ett kalenderkvartal åt gången. Detta görs i mitten av månaden innan respektive kvartal. Detta gäller även för dig som har e-faktura eller e-postavisering.

Vad ska jag göra om jag saknar avier för att betala avgiften/hyran?
Kontakta Bredablick så postar vi ut nya avier till din folkbokföringsadress. Önskar du att vi istället mejlar ut avierna, vänligen fyll i och signera blanketten ”Ansökan om e-postavisering” och mejla in den till oss på info@bblick.se. Då mejlar vi även ut avierna vid framtida utskick.

Önskar du få dina avier via mejl?
Fyll i blanketten ”Ansökan om e-postavisering” och mejla in den till oss på mejladressen info@bblick.se. Vi skickar då aktuella redan utställda avier via mejl och kommer sedan löpande skicka nya avier till önskad mejladress. Observera att detta kan kombineras med autogiro.

Hur anmäler jag autogiro och hur fungerar det?
Anmälan till autogiro görs via din internetbank. Gå in under rubriken där du ansöker om ett nytt autogiro. Sök där efter på betalningsmottagaren ”Bredablick Förvaltning i Sverige AB”. Viktigt att det är den betalningsmottagaren du väljer.
Du ska sedan ange ditt betalarnummer, din e-postadress och välja vilket konto pengarna ska dras ifrån. Det är viktigt att du läser igenom bankens villkor för autogiro innan du godkänner.

Ditt betalarnummer är ditt objektnummer och finns uppe till höger på din avi. Ange ditt fulla objektnummer med samtliga siffror och bindestreck. Har du flera olika objekt utöver din lägenhet t.ex. en parkeringsplats eller ett förråd måste då göra en separat ansökan för varje objekt där du önskar att betalningen sköts via autogiro.

Vi önskar att du i fältet ”Speciell information” anger din e-postadress så vi kan mejla ut en bekräftelse när ditt autogiro är registrerat. Fram tills dess att du får denna bekräftelse ber vi dig betala manuellt. Handläggningstid är ca 14 arbetsdagar.

Hur anmäler jag e-faktura och hur fungerar det?
E-faktura anmäler du via din Internetbank. Precis som vid pappersfaktura aviserar vi per kalenderkvartal. E-fakturorna skickas till din Internetbank där du godkänner dem för betalning. En del banker har även en funktion för automatisk betalning av e-faktura. Kontakta din bank för mer information. Handläggningstid för registrering är ca 14 arbetsdagar.

Varför har inte mitt autogiro dragits?
Autogiro dras på avins förfallodag, vilket är den sista vardagen i månaden. Det görs en täckningskontroll tidigt på betalningsdagens morgon och därför måste det finnas tillräckligt med pengar på kontot redan dagen före förfallodatumet. Saknar du tillräckligt saldo vid kontrollen kommer ingen dragning att ske. Om dragning inte går igenom kommer det ske ytterligare tre försök. Skulle du sakna tillräckligt saldo vid samtliga tillfällen så måste avin betalas manuellt. Har pengarna inte dragits trots att du har pengar på kontot ber vi er vända er till er kontakta er bank sedan vår kundtjänst.

Avgifter

Vad är en överlåtelseavgift?
En överlåtelseavgift är en administrativ avgift som tas ut i samband med överlåtelse av en bostadsrätt. Beloppet skiljer sig åt mellan olika föreningar men det vanligaste är att köparen betalar en överlåtelseavgift på 2,5 % av gällande prisbasbelopp.

Vad är en pantsättningsavgift?
En pantsättningsavgift är en administrativ avgift som tas ut för hantering avseende pantsättning av bostadsrätten. Beloppet skiljer sig åt mellan olika föreningar men det vanligaste är att att pantsättaren betalar en pantsättningsavgift på 1 % av gällande prisbasbelopp.

Vad är en andrahandsuthyrningsavgift?
En andrahandsuthyrningsavgift är en administrativ avgift som tas ut för hantering avseende uthyrningen. Beloppet skiljer sig åt mellan olika föreningar men det vanligaste är att att uthyraren betalar en avgift på 10 % av gällande prisbasbelopp på årsbasis.

Överlåtelser och andrahandsuthyrning

Hur hanterar jag betalning av min avgift om överlåtelsen sker mitt månaden?
Om vi erhållit kompletta uppgifter om överlåtelsen innan uppgörelsen skickar vi ut korrigerade avier till säljaren samt avier till köparen för dennes andel av den månad som överlåtelsen sker samt avier för kommande månader för det aktuella kvartalet. Har ni inte mottagit några avier ber vi er kontakta vår kundtjänst. 
Skulle avgiften för innevarande månad räknas in i likvidavräkningen vid tillträdet måste vi informeras om detta genom att få in likvidavräkningen. Får vi inte detta kommer avierna delas utifrån tillträdesdatumet.

Jag har nyligen köpt min bostadsrätt och har ännu inte fått några avier. Kan jag betala på den förra ägarens avier?
Sannolikt har vi inte erhållit kompletta handlingar för att kunna registrera överlåtelsen. När vi erhåller detta registrerar vi överlåtelsen och skickar ut aktuella avgiftsavier. Betalningen ska ske på korrekt utställda avier.
Hur får jag ett lägenhetsutdrag/en mäklarbild?
Kontakta Bredablick så skickar vi lägenhetsutdraget/mäklarbilden till din folkbokföringsadress.

Om det är din bankkontakt som önskar uppgifterna får ni gärna skicka in deras mejladress så kan vi skicka underlaget direkt dit för att snabba på processen.

Hur går jag tillväga om jag vill hyra ut min lägenhet i andra hand?
Du fyller i blanketten ”Ansökan om uthyrning av bostadsrätt i andra hand” och mejlar in den till oss på mejladressen info@bblick.se. Tänk på att samtliga ägare av bostadsrätten måste signera blanketten och att uthyrningen inte får påbörjas innan ett godkännande har lämnats från styrelsen. Ange en mejladress på blanketten så du kan få information med besked om andrahandsuthyrningen godkänns eller ej.

Hur går jag tillväga om jag vill avsluta min uthyrning i andra hand i förtid?
Fyll i blanketten ”Avslut i förtid av uthyrning i andra hand” som signeras av samtliga lägenhetsinnehavare och mejlas till oss på info@bblick.se.

Observera att uthyrningen inte kan avslutas ett datum innan den signerats.

Övrigt

Vid vilka frågor ska jag vända mig till styrelsen respektive Bredablick?
Generellt ska man vända sig till styrelsen vid frågor angående beslutsfattande och till Bredablick när det gäller den löpande förvaltningen.

Hur hittar jag till er?
Klicka på länken karta för att komma till vår kontaktsida med kartor över våra kontor.

Var ska jag vända mig vid tekniska frågor?
Om Bredablick sköter den tekniska förvaltningen kontakta oss under ”Felanmälan”.

Hur får jag tillgång till föreningens energideklaration?
Energideklaration kan du söka efter och beställa på Boverkets hemsida.

 

Tillbaka